PAPERERA DE LA MEVA ACTIVITAT NEURONAL

divendres, 5 de febrer del 2010

Malnoms

Servidor va nàixer a Torrent però poques voltes ha exercit de torrentí . Era el 53 i els faedors de ma vida vivien en València ciutat i una recaiguda tuberculosa de mon pare feu aconsellable que l'embaràs i desenllaç fos a domicili diferent . Es va triar el casalot de ma tia Concepció i allí un 31 de desembre començaren els meus maldecaps i satisfaccions .
Supose , no ho se ni ho recorde , que el meu primer contacte no va ser durador ; les meves primeres remembrances -- totes desgràcies -- són del Cap i Casal , Torrent hi apareix a l'edat a la que els de la meva generació , jo al menys , ja n'érem conscients de lo perillós i violent que era el mon , més o menys als sis anys .
Vivia aterrit per la facilitat amb que progenitors i educadors repartien nyesples als infants , per la facilitat amb la que els xiquets feien el mateix amb els seus iguals o inferiors , per les amenaces verbals de tota mena , pels éssers ficticis de tot tipus , Déu , el dimoni , el butoni , l'home del sac , etc... que et podien fer pagar cara la transgressió de la norma .
Així les coses , el diumenge -- quasi tots -- , si havia tocat visita familiar a ma tia , quan tot vestit de senyoret de capital m'amollaven al carrer Sant Tomàs , enfilava com un conill el primer cantó a ma dreta cap a l'horta ; l'objectiu era allunyar-me de la placeta de Sant Roc on el meu físic corria perill a mans de les innocents criatures que hi jugaven .
El trajecte perillós era ben curt , la frontera posterior del casalot pegava als camps , i donava pas a un llarg i tediós deambular pels ribassos -- el camí haguera estat encara més monòton -- entre verdures de tota mena que tan sols em suscitaven rebutj , les considerava l'enemic que s'interposava massa sovint davant dels escadussers trossos de pollastre i conill de l' arrós en paella dominical .
Quan l'avorriment o l'ocàs ho determinaven , cap a casa ; després de furonejar per la quadra i la comuna -- gràcies a la seva fortor desenvolupí gran tolerància a allò que el comú dels mortals consideren males olors -- n'era el torn de putejar el gat , com és natural fins que l'animalet deia prou donant-me una arrapada . Aleshores començava el torn de la meva immersió lingüística involuntaria ; jo , curosament educat en llengua castellana , no tenia ja més collons que escoltar la conversa dels adults , l'oratge , les malalties , qui tenia o no diners , les collites , la llista de difunts i prenyades , i tot un seguit d'assumptes amb denominador comú , no ser gran cosa .
D'aquelles converses aprenguí que al poble lo important no era el " primer apellido " ni el " segundo " ni tots dos junts , allò important i definidor dels grups i les persones era el malnom , Tintorera , Poxixi , Cantarrana , Trena , Rosica , el meu o millor el nostre , etc.. , i en justa compensació anys després alguna coseta he ablanit quan tot orgullós m'he identificat com fill del poble , dient : Soc Rosica , del raval .
Del malnom ontinyentí de la mare , Pedasicos , sols puc dir que la meva síndrome de Diògenes s'adiu a la perfecció , i ja posats també confessaré l'enveja que em suscita el malnom privatiu del meu avi Francesc : El cornetí del dimoni , per músic i fàcil de cabrejar ; això és un malnom com cal i no els meus , Granera , Trabuc , Calba i tots els usats a les meues espatles .

p.s.

La cabuderia és un arma carregada de futur , i per això cada vegada que excrete alguna cosa ací tornaré a dir que :

Vull una senyera nova pel País Valencià :

a) La senyera coronada de la ciutat de València que l'actual ordenament polític i administratiu va convertir en senyera de tots els valencians és estèticament anacrònica . És , ximple i planerament , barroca . Un barroquisme que s'adiu amb mentalitats enemigues de tot tipus de reforma i per tant entestades a repetir , deformats amb ornamentacions excessives , des de comportaments socials a simbologies . Quede clar que açò no és un judici de valor ; la bona gent no té obligació de no ser reaccionaria .
Aquells que han fet de la necessitat , virtut , i que la han assumida , la senyera coronada , comprovaran a l'avenir que lluny d'ajudar a valencianitzar en un sentit avesat cap al futur , la seva postura hi haurà ajudat a " valencianizar " ( sic ) en un sentit avesat cap al no res .

b) El P.V. necessita una bandera diferenciadora de la dels territoris germans , Catalunya , les Illes , ...i més . Fins i tot la simbologia adient per a tot tipus de entitats ,organitzacions , estructures polítiques , etc ... que pogueren abastar o englobar al seu si els diversos territoris de la nostra parla deuria estar diferenciada de la del Principat.

Així les coses , espere que alguna opció civil i/o política agafe el bou per les banyes i propose l'adopció d'una senyera valenciana basada en el passat , nova però . Per si fora d'utilitat hi teniu un disseny del meu gust .

3 comentaris:

  1. Per interés he rellegit tots els escrits del bloc. Alguns, malgrat creia amb fermesa que els havia llegit tot, no els recordava. I sóc sincer si afirme que m'han semblat d'allò més interessants. Una percepció que no és estranya ja que és la mateixa que mantinc respecte a la teua persona. Aixi que t'anime a continuar practicant este exercici tan beneficiós que és l'escriptura. Profitós per a qui redacta i per a qui llig. Per al primer perquè exercita la ment i ordena les idees, per al segon perquè aprén.

    Salut. Daniel.

    ResponElimina
  2. Me inicie en el mon dels blogs i despres de 25 minuts de penosa escritura en catala en el que soc quasi analfabeta, perque odie la gramatica i les seves capritxoses i arbritraries convensions, me trove que tot el rollo que hi habia escrit al mentor del blog no hi ha arribat a bon port.
    Ho intente de nou ,de modo breu, quan veja aço publicat tal volta m'anime de nou.
    Per si de cas, dir que algo de lo que se volca en este blog despertá en mi antics records que no sabia que hi tenia.
    Ha segut agradable llegirlos al igual que les altres reflexions del "bloguero".
    Fins un altra.
    Au cacau

    ResponElimina
  3. Cacau , la partícula "que" la tinc avorrida , mai se si va o no accentuada ;colofó , passe d'ella . El millor escrivà fa una taca i jo faig moltes , que siga per molts anys .

    ResponElimina